دکتر مصطفی ذوالفقارطلب در سی‌ودومین نشست شنبه‌های انقلاب
دکتر مصطفی ذوالفقارطلب در سی‌ودومین نشست شنبه‌های انقلاب

دکتر مصطفی ذوالفقارطلب در سی‌ودومین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع «وحدت اسلامی»

چاپ پست الکترونیکی

تفرقه و اختلاف مذموم از خصائص جامعه توسعه نیافته است. در جوامع توسعه یافته که در بستر فرهنگ و تمدن متعالی پدید می‌آید، افراد جامعه بشری آن دارای تعامل مثبت و زندگی مسالمت آمیز می‌باشند.

دکتر ذوالفقارطلب مشاور دستیار رئیس جمهور در سی‌ودومین نشست شنبه‌های انقلاب که با موضوع «وحدت مذاهب اسلامی» در حضور رسانه های ملی و فعالان فضای مجازی در دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت برگزار شد، بیان داشت: جامعۀ توسعه یافته در بستر تمدن متعالی پدید می‌آید و در جوامع توسعه یافته، افراط، تمییز و خشونت جایگاهی ندارد. سرزمین ایران از دیر زمان سرزمین تمدن خیز بوده است و اسلام با ورود خویش به این سرزمین توانست از تمدن پویای ایران بهره مند گردد و در تمدنهای دیگر از جمله تمدن ایرانی تأثیر مثبت داشته باشد.

 تمدن عبارتست از مجموعه اندوخته های معنوی و مادی جامعه انسانی که اغلب از بخش معنوی آن تعبیر به فرهنگ می گردد.

ذوالفقارطلب بیان داشت که تمدن هر جامعه، هنگامی به سوی اعتلاء و پیشرفت سوق داده می‌شود که دست کم دارای چهار ویژگی «نظام‌مندی»، «پویایی»، «شمول اندیشی» و «همبستگی» باشد. بدین معنا که تمدن پویا باید در بعد مادی و معنوی خود دارای برنامه مشخصی باشد که با اهداف اصلی خود همسویی داشته باشد و این، همان معنای نظام‌مندی تمدن است. در غیر این حالت چنین تمدنی راه را به بیراهه خواهد برد و افراط و تفریط در آن راه خواهد یافت و مراد از پویایی تمدن آن است که تمدن مورد نظر بتواند در شرایط زمانی و مکانی مختلف، نیاز های بشری را برآورده سازد. همان گونه که عنصر شمول اندیشی در تمدن پویا، ناظر بر این است که چنین تمدنی در تعاملات خویش، انحصارگر نباشد، بلکه در راستای اعتلاء و پیشرفت تمدن خویش – البته با رعایت اصول ثوابت – از تمدنهای دیگر نیز بهره می‌جوید.

وی افزود: یک تمدن پویا، جهت تحکیم مبانی و اعتلای خود نیازمند به همبستگی بین افراد و گروههای مختلف یک جامعه است. در تجربه کارشناسان انسجام و وحدت ملی، همبستگی بین مکاتب و مذاهب مختلف یک جامعه با عمل به یک قاعده قابل تحقق است؛ «تأکید بر مشترکات و پذیرش و تحمل تفاوتها».

این استاد دانشگاه تصریح نمود که جمهوری اسلامی، در مناطق قومی و مذهبی خدماتی را در راستای اعتلای فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی ارائه داده است.

مشاور دستیار ویژه رئیس جمهور بیان داشت که بر اساس گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود 152 نشریه و رسانه در سطح کشور با مدیر مسؤولی اهل سنت مجوز فعالیت دارند که البته بر اساس تحقیقات میدانی در بین نشریه های متعدد حدود 100 نشریه فعال هستند.

ذوالفقارطلب اظهار نمود که فعالیت دانشگاهی در مناطق قومی و مذهبی در سه بخش مجزا قابل بحث و بررسی است.

بخش اول: تأسیس واحدهای دانشگاهی اعم از دولتی یا غیر دولتی.

تعداد دانشگاههای ایران، 2792 واحد می باشد که از این تعداد تقریباً 403 واحد در مناطق اهل سنت نشین یا مناطق دارای ترکیب مذهبی است که رقم قابل ملاحظه ای است. به طور مسلم وجود دانشگاه‌های متعدد در یک منطقه آثار مثبتی را در پی دارد. از جمله اشتغال زائی و اعتلای فرهنگ.

بخش دوم: تأسیس رشته های دانشگاهی ناظر بر بعضی نیازهای مذهبی و فرهنگی

از جمله این رشته‌ها، رشتۀ زبان و ادبیات کردی تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی کردستان، مرکز کردستان شناسی در دانشگاه دولتی کردستان، رشته فقه شافعی دانشگاه کردستان و دانشگاه آزاد، تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب در قم، مرکز مطالعات ادیان و اقوام در دانشگاه ارومیه. البته رشته فقه شافعی دانشگاه تهران سابقه بیش از نیم قرن دارد و کرسی فقه حنفی نیز به موازات رشته فقه شافعی در دانشگاه تهران وجود داشته ولی عملاً این رشته در دانشگاه تهران وجود ندارد و سعی بر آن است که این رشته نیز احیاء گردد.

بخش سوم:  جذب اساتید اهل سنت به عنوان هیأت علمی دانشگاهها

مشاور دستیار ویژه رئیس جمهور تصریح نمود که براساس گزارش مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تنها آمار مدون به تفکیک مذهب، از سال 1389 تا 1397 می‌باشد. در این دوره هشت ساله 35612 استاد جذب دانشگاههای کشور شدند که از این میان فقط 274 نفر اهل سنت ملاحظه می شود که 8/0% (هشت دهم درصد) نسبت به کل اساتید پذیرفته شده می باشد که به نظر می‌رسد که بنابر ظرفیت موجود، نیاز به ارتقای سطح پذیرش دارد.

براساس این گزارش هم اکنون مجموع اساتید (اعضای هیأت علمی کشور) 80452 نفر می باشد که با تعمیم فرضی آمار دوره هشت ساله مذکور به کل دوران انقلاب که حدود 6/4 دوره است با دید خوشبینانه اصولاً 1270 استاد اهل سنت در کشور باید وجود داشته باشد که 6/1 (یک و شش دهم درصد) یعنی بالاتر از یک و نیم درصد نسبت به کل اساتید کشور است که رقم اندکی محسوب می‌شود و بر این اساس، سطح جذب اساتید اهل سنت کشور با توجه به ظرفیت مناسب باید به رقم بسیار بالایی ارتقاء یابد.

قابل ذکر است در بخش مدیریتی دانشگاهها بر اساس آمار مرکز جذب اعضای هیأت علمی از مورخه 89/06/01 تا 97/05/13 فقط (5) رئیس واحد دانشگاهی – بدون اشاره به نوع واحد دانشگاهی – گزارش شده است. امید است بر اساس ابلاغیه رئیس جمهور مبنی بر ضرورت بکارگیری شایستگان اهل سنت در مناصب مدیریتی، شاهد انتصاب مدیران گسترده ای از اهل سنت در سطح ملی و نیز مناطق قومی و مذهبی باشیم که حوزه دستیاری ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در این راستا، گامهای بلندی برداشته است و رئیس جمهور نیز در نشست هیأت دولت در آبان‌ماه گذشته در راستای اجرای قانون بازنشستگی، به هیأت دولت توصیه مؤکدانه به بکارگیری شایستگان اهل سنت در مناصب دولتی نموده است و حوزه دستیاری نیز به معرفی شایستگان اهل سنت به وزارت خانه ها و سازمانهای متعدد مبادرت کرده و این روند از جهات مختلف ادامه دارد. به طور مسلم، خدمت به اهل سنت، خدمت به نظام محسوب می شود؛ به امید آنکه انسجام ملی سرزمین ایران اسلامی و اعتلای تمدن بزرگ اسلامی – ایرانی با گام های عملی، تحکیم و تقویت گردد.

مصاحبه رسانه ای دکتر ذوالفقارطلب مشاور دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در سی و دومین نشست شنبه های انقلاب با موضوع «وحدت مذاهب اسلامی» در دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در تهران در مورخه 97/09/02 برگزار شد.

(0 رای‌ها)

نظر دادن

پس از وارد کردن کلمه موردنظر، Enter را فشار دهید
پس از وارد کردن کلمه موردنظر، Enter را فشار دهید